دردسر تازه برای بازرگانان ایرانی : امارات به تجارت ایران پشت کرد
 
اخبار و مطالب جدید و جالب

 

 تین نیوز: بانک‌های مرکزی قطر و امارات از بانک‌های این دو کشور خواسته‌اند تا از گشایش اعتبار اسنادی LC برای تجارت با ایران خودداری کنند.
پیش از تحریم‌ها، بانک مرکزی امارات تجارت با ایران را مورد بررسی قرار می‌داد و می‌خواست از جزییات مبادلات بین دو کشور مطلع باشد.
طی دهه‌های اخیر روابط تجاری ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس گسترش یافته است. به گفته فعالان اقتصادی، پیش از این، این‌طور بود که غلات از آمریکای جنوبی به ویژه آرژانتین، آمریکا و اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه به دوبی می‌آمد آنگاه از دوبی دوباره به ایران صادر می‌شد، این برای دوبی تجارت خیلی خوبی بود چراکه به عنوان یک مرکز تجاری عمل می‌کرد. بانک‌ها طی سه هفته اخیر با خودداری از به جریان انداختن بهای پرداختی خریداران ایرانی باعث شده‌اند.
بانک‌های مرکزی قطر و امارات از بانک‌های این دو کشور خواسته‌اند تا از گشایش اعتبار اسنادی LC برای تجارت با ایران خودداری کنند.
پیش از تحریم‌ها بانک مرکزی امارات تجارت با ایران را مورد بررسی قرار می‌داد و می‌خواست از جزییات مبادلات بین دو کشور مطلع باشد.
طی دهه‌های اخیر روابط تجاری ایران با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس گسترش یافته است. به گفته فعالان اقتصادی، پیش از این، این‌طور بود که غلات از آمریکای جنوبی به ویژه آرژانتین آمریکا، اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه به دوبی می‌آمد آنگاه از دوبی دوباره به ایران صادر می‌شد. این برای دوبی تجارت خیلی خوبی بود چراکه به عنوان یک مرکز تجاری عمل بانک‌ها طی سه هفته اخیر با خودداری از به جریان انداختن بهای پرداختی خریداران ایرانی باعث شده 20 کشتی غله نتواند محموله خود را به ایران منتقل کنند.
گشایش اعتبار توسط ایرانیان در کشور امارات ممنوع شده از این رو تجار و بازرگانان ایرانی همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند، در همین رابطه رییس اتاق مشترک ایران و امارات گفت: با روند فعلی مبادله‌ تجاری دو کشور ایران و امارات کاهش پیدا ‌می‌کند.
وی در عین حال تاکید کرد که این اقدام اماراتی‌ها باعث خواهد شد که آنها از مزایای مراوده با ایران محروم شوند.
مسعود دانشمند با تایید اینکه هم‌اکنون دو کشور قطر و امارات گشایش اعتبار اسنادی توسط ایرانی‌ها در بانک‌های خود را ممنوع اعلام کرده‌اند به ایسنا گفت: اگر یک تاجر ایرانی تا پیش از این می‌خواست مثلا به کشور چین سنگ‌آهن صادر کند، می‌توانست یک LC در کشور امارات باز کند و از طریق آن اعتبار اسنادی، کار مالی خود را با تاجر چینی انجام دهد یا اینکه بانک‌های اماراتی برای شرکت‌های ایرانی LC باز می‌کردند که از این طریق شرکت‌های ایرانی بتوانند کار تجارت خود را به صورت رسمی انجام دهند اما اکنون این کار ممنوع شده است.
وی ادامه داد:‌ با این اتفاق تاجر ایرانی دیگر باید فقط از طریق اعتماد به طرف مقابل، کار تجارت خود را انجام دهد و ‌به عبارت دیگر با این اتفاق از تجارت رسمی فاصله می‌گیریم.

بلاتکلیفی بازرگانان
رییس شورای مشترک ایران و امارات در ادامه در مورد تاثیر اتفاق اخیر در امارات بر تجارت ایران بیان کرد:‌ تا پیش از این وقتی ما می‌خواستیم از طریق امارات تجارت خود را سهل کنیم، اعتبار اسنادی در کشور امارات باز می‌کردیم اما اکنون دیگر شرکت‌های ایرانی ناچار هستند که به کشورها و گزینه‌های دیگر برای گشایش LC مراجعه کنند یا اینکه از طریق ارتباط مستقیم با طرف مقابل خود کار خود را انجام دهند اما این‌گونه نیست که با این اقدام تجارت ایران متوقف شود.
وی پیامد دیگر این اتفاق را پایین آمدن مبادله تجاری ایران و امارات ذکر کرد و توضیح داد: وقتی قرار بود یک جنس مثلا از کشور چین وارد ایران شود این کالا ابتدا به امارات می‌رفت و پس از تعویض اسناد در امارات به ایران می‌آمد که دیگر مبدا کالا امارات محسوب می‌شد اما اکنون همان روند تجاری اتفاق می‌افتد با این تفاوت که دیگر مبادله اسناد در امارات ثبت نمی‌شود؛ به عبارت دیگر هر چند اسناد در امارات جابه‌جا می‌شوند اما اینها ثبت نمی‌شوند که در آمارهای مبادله تجاری ایران و امارات تاثیر کاهشی خواهد داشت.

کاهش مبادلات
آمارهای گمرک ایران نیز مبین کاهش مبادله تجاری ایران و امارات است. در 10 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات ایران از کشور امارات سه میلیون تن و میزان صادرات ایران به امارات 200 هزار تن کاهش یافته است.
بر این اساس طی این مدت میزان واردات ایران از کشور امارات 7/11 میلیون تن به ارزش 16 میلیارد دلار بود که این رقم در مقایسه با واردات 6/14 میلیون تنی با ارزش 5/17 میلیارد دلاری از نظر وزن و ارزش به ترتیب 19 و 6 درصد کاهش داشته است.همچنین طی این مدت میزان صادرات ایران به کشور امارات 2/4 میلیون تن به ارزش سه میلیارد دلار بوده که این رقم در مقایسه با صادرات 4/4 میلیون تنی با ارزش 8/2 میلیارد دلاری از نظر وزن چهار درصد کاهش و از نظر ارزش 32 درصد رشد داشته است.موضوع قابل توجه دیگر این است که در 10 ماهه امسال هرچند هنوز امارات شریک اول واردات ایران است اما در صادرات ایران به رتبه سوم تنزل پیدا کرده است.   


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب